12 Ağustos 2013 Pazartesi

OTUZ BEŞ YAŞ ŞAİRİ

Bu büyük şairi yaratan düşünce iklimini tanıtmak adına CAHİT SITKI'YA sorulan bazı sorulara şairin verdiği cevaplarla başlamak istedim yazıya.Ama önce ilginç bir alıntı üstattan:'ŞİMDİ SANA BİR İTİRAFTA BULUNABİLİRİM:BİÇİM SORUNUNA BU KADAR TAKILIP KALMAM,ONUN GERÇEK NİTELİĞİNİ ARAŞTIRMA YOLUNDA BU KADAR ÇALIŞMAM,FİZİK ÇİRKİNLİĞİMİN ÜRÜNÜDÜR.İNSAN,YOKSUN OLDUĞU ŞEYİN DEĞERİNİ VE ANLAMINI DAHA İYİ ANLAYABİLİYOR.BİÇİMSİZ DE GÜZELLİK OLMAYACAĞI,OLAMAYACAĞI AÇIKTIR.GÜZELLİK ANCAK BİÇİMLE KENDİNİ GÖSTEREBİLİR...' SORU:BİR GÜN ÜNLÜ BİR EDEBİYATÇI OLACAĞINIZI ÇOCUKLUĞUNUZDA TAHMİN EDER MİYDİNİZ ? CEVAP:Şiir yazmaya başladığım sıralarda ünlü olmaya çok imrendiğimi saklamayacağım.Fakat sonra sonra gerçek ünlüleri , yalancı ünlülerden ayırt etmeye başlayınca,bir okuyucu kitlesi tarafından sevilip beğenilmenin kolay bir şey olmadığını anladım ve bu anlayışla çalışmaya koyuldum. Hem bırakın ünlü olmayı ,gerçekten güzel bir şey yazmanın insana verdiği haz ,az şey midir?Üç beş edebiyatçı ,beş on şiir okuyucusu tarafından bilinmeye ün denilemez kuşkusuz . Bugün az çok ünlü bir şair ayıldığım için ünü hor gördüğüm sanılmasın,hayır;sadece ünün bir sanatçı için amaç olmayacağını , olmamasını söylemek istiyorum.GÜZEL BİR ANITIN DİKİLDİĞİ GÜNEŞLİ MEYDANDA ELBETTE GÖLGESİ OLACAKTIR. SORU:İLK YAZILARINIZLA ŞİMDİKİLER ARASINDA NE GİBİ BİR AYRILIK GÖRÜYORSUNUZ ?EDEBİYAT ANLAYIŞINIZ ZAMANLA NE GİBİ DEĞİŞİKLİKLERE UĞRADI? CEVAP:İlk yazılarımda biçim zayıflığı vardı;dize titizliği ,'bütün 'kaygısı yoktu.Eskiden duymak yeterlidir sanırdım.Ne kadar aldanıyormuşum!Bereket versin ,sonradan kendimi toparlayabildim:Ömrümde Sükut ile Otuz Beş Yaş'ı okuyanlar bu farkı anlayabilirler.Edebiyat anlayışı zamanla oluşur. Jean Cassou'nun ''ŞİİR NE YAPABİLİR DEMEK,İNSANOĞLU NE YAPABİLİR , DEMEYE GELİR.'' SORU:EDEBİYATIMIZIN GELİŞMESİ İÇİN NELERİ GEREKLİ GÖRÜRSÜNÜZ? CEVAP:Sanatçı,gönül rahatlığı ile çalışabilmek için ,bu çalışmalarına herhangi bir şekilde karışılmamasını ister ;bu da onun en doğal hakkıdır.Bir sanatçının herhangi bir şekilde korunmasına taraftar değilim.Sanatçı ,hayat kavgasında yalnız kala kala ,yenile yenile kendini olgunlaştırır.Ekmeğini kazanmak için başka bir iş tutması mı gerek?Tutsun.Yazacak şeyi varsa herkesin uyuduğu saatlerde yazar.Sanatçı bu onurunu kavramalı ve asla uşak,dalkavuk derekesine düşmemelidir.En güzel,en ömürlü yapıtların onurlu ve şerefli sanatçılardan çıktığını her zaman görmekteyiz.Bugün çok şükür onurlu sanatçılarımız olduğu için edebiyatımızın gelişmekte olduğunu görüyoruz ve daha da gelişeceği hakkındaki inancımız artıyor. Beklemek , sabırlı olmak gerek. ŞİİRLERİNDEN SEÇME BÖLÜMLER Hepimizin genç yaşlarda hayaller kurup esmer bir güzeli düşlediğimiz elbet olmuştur ki aşk duygusunun en toy zamanlarında, bu dizelerin anlamı da bambaşka gelir okuyana: 'BU MELTEMLİ GECELER,SU SESİ, AYIŞIĞI,UZAYAN TÜRKÜLERİ CIRCIR BÖCEKLERİNİN,BU CÜMBÜŞ,BU MUHABBET,BU TATLI UYKUSUZLUK,HEP SENİN ŞEREFİNE,ESMER GÜZELİ YARİM. Peki deniz kenarında durup da ayın ışıklarını denize saçtığı bir gecenin hiç bitmemesini istemediniz mi:'ÇOCUKLAR TAŞ ATMASIN, GEMİLER GEÇMESİN ÜZERİNDEN, HİÇ KIPIRDAMASIN BALIKLAR,RÜZGAR DA ESMEYİVERSİN,SULARIN DURULDUĞU BİR SAAT OLSUN:GÖR DENİZİN GÜZELLİĞİNİ!HELE MEHTAP DA VARSA! ÜSTÜNDE AT KOŞTURACAĞIN GELİR. Ya da nefes alamadığınız aşkların tarifinde aşkın ölümsüzlüğünü anltmak için kim sevgilisine mırıdanmamıştır bu dizeleri :' BEN SENDE YAŞIYORUM SEN BENDE HÜKÜM SÜRMEKTESİN' ve devamında annenin çocuğuna bakmayacağı mahşer günüyle ilgili sözler verilir:'...VE NEDEN SONRA TEKRAR DUYDUĞUN GÜN SESİMİ GÖKKUBEDE ,HATIRLA Kİ MAHŞER GÜNÜDÜR ORTALIĞA DÜŞMÜŞÜM SENİ ARIYORUM.' UMUT SELVİ

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder